Bewegen tegen rimpels

Bewegen is de meest effectieve anti-verouderingspil die ooit is uitgevonden! En het leuke is dat het nooit te laat is om er aan te beginnen. Of je nu 40, 50 of 60 bent, ga lekker naar buiten en train!

Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor je binnenkant, maar ook voor je buitenkant. Van 3 maanden lang 2 maal per week sporten krijg je al een jongere huid.

Welke sport je moet kiezen, ligt helemaal aan wat je leuk vindt. Als het maar een beroep doet op je uithoudingsvermogen.

Het wordt helemaal goed als je intensieve periodes afwisselt met rustige periodes, dus hoge intensiteit-interval-training.

Hoe werkt dat dan?

De mitochondriën (de energiecentrale van de cellen) in onze cellen gaan naar mate we ouder worden minder presteren en gaan ook in aantal afnemen. Een aftakeling die ook in onze huidcellen plaatsvindt.

Dat sporten goed is voor onze mitochondriën is te zien aan de kwaliteit ervan: de mitochondriën van sporters leveren zo’n 25% meer energie.
Ook is het te zien aan de kwantiteit. Bij sporters met een flink uithoudingsvermogen is het aantal mitochondriën tweemaal zo hoog als bij niet-sporters. De energie die de mitochondriën produceren wordt gebruikt voor DNA-reparatie, wat weer een bijdrage levert aan een gezondere huid.

Wat doe ik zelf?

Ik ga zelf op maandagmorgen 7.30 uur op de fiets naar de sportschool en doe hier dan krachttraining, speciaal voor mijn ‘bovenkantje’: armen, schouders, bovenrug. Als ik er dan toch ben ga ik ook nog even op de ‘wave’ om uithouding te trainen. Op maandagavond geef ik een ‘Powerwalk-les’, heerlijk in de buitenlucht.

Op dinsdag, woensdag en donderdag geef ik 7 pilateslessen en doe alles zoveel mogelijk op de fiets of ik wandel. Verder geef ik ook nog zo nu en dan privé pilates en personal training.

Op alle dagen probeer ik in ieder geval 10.000 stappen te zetten.

Pffff, als ik het zo op een rijtje zie is het eigenlijk best wel veel. Maar gelukkig worden in je lichaam geluksstofjes aangemaakt als je sport, dus die heb ik dan ook heel erg veel!

Hoe te beginnen met bewegen

Als je niet weet hoe je moet beginnen met bewegen, zoek dan een personal trainer bij jou in de buurt of een goede sportschool, waar je goed begeleid wordt.

Wil je beginnen met Powerwalking, zoek dan een Powerwalking groepstraining die je hierbij kan helpen.

Kun je het niet alleen, zoek dan een sportmaatje, zodat jullie elkaar kunnen stimuleren om het ook daadwerkelijk te doen.

Ook Pilates is een geweldige bewegingsvorm die je kan helpen om er jong en stralend uit te (blijven) zien. Zoek bij jou in de buurt een goede Pilatesstudio.